loading...
زمین شناسی
امیر صالح مختاری بازدید : 393 چهارشنبه 09 آذر 1390 نظرات (0)

ما كه منازل شهرمان را در برابر زلزله مقاوم سازي مي كنيم . طراحي وساخت لباس هاي ايمني در برابر زلزله در سطح منطقه براي همه ساكنان شهرها و روستاهاي كشورمان امري ضروري است البته طراحي وساخت لبا سي  که مقاوم و راحت و قابل انعطاف باشد و در برابر اشیاء سنگین و ذرات شیشه و  آب و آتش استحکام داشته باشد .

 در ضمن بايد متوجه اين نكته باشيم با وجود تمامي آموزشها ومانورها ی لازم و ضروری در مقابله با زلزله مفید هستند اما در هنگام وقوع  يك زلزله 7 ریشتری( زلزله واقعي) و ناگهاني دريك شهر پر جمعيت مانند تهران  آن هم در هنگام   شب كار چنداني از دست نيروهاي امدادي بر نمي آيد . چون تمامي راههاي كمك رساني مسدود مي شود .

اما طراحي وساخت لباسي منا سب و استا ندارد( ايمني در برابر زلزله)با در نظر گرفتن همه شرایط مي توان آن را تلفيقي از لباس هاي مخصوص نظامي آتش نشاني كوهنوردي خلبانی و غواصی و غيره طراحي كرد  لباسي كه بتواند در برابر ذرات شیشه - آتش - آب و ضربه مقاوم باشد. 

من نوع ساده ای از آن را كه هنوز  ساخته و آزمايش نشده است و در حد طرح می با شد را شرح مي دهم .

 لباسي كه من در نظر گرفته ام از پنج لايه ساخته مي شود . قسمت رويي از جنس كتان لايه دوم ابر نازك پهن به ضخامت يك سانتيمتر یا از پلا ستیک حبابدار مخصوص که جدیدا در انگلیس ساخته شده است و به عنوان ضربه گیر است   لايه سوم از ورقه الومينيوم ( ورقه نسوز ) لايه چهارم از دو قسمت كتان و ساتن مي باشد .

البته ذکر این نکته لازم است  که می توان جنس لباس را  تغییر داد و از جنس های  مقاوم تر مانند پارچه های ابریشمی و مخصوص استفاده کرد این کار نیاز به تحقیقات بیشتری دارد اما خود لباس از جلوي گردن تا قسمت شكم ( ناف)‌بصورت يكسره باکمک زيپ باز و بسته مي شود . و همچنين قسمت هايی از لباس مانند دستكش ها و سر آستين و قسمت مچ دست (لولا) با كمك زيپ هايي قابل جدا شدن است حتي سر زانوها و مچ پاها با كمك زيپ قابل جداشدن مي باشد . که به سرعت می توان آن را تبدیل به لباس کوهنوردی کرد و بتوان در مواقع ضروری از آپارتمان های بلند به کمک طناب پایین آمد و همينطور كلاه كه محافظ سر انسان مي باشد با كمك زيپ جدا مي شود .همچنين بايد وسايل لازم وضروري مانند سوت و پلاك  فلزی مشخصات كه ير روي آن نام و نام خانودگي و گروه خون افراد باشد در قسمت حلقه(دسته زيپ) نصب شود نا با بالا كشيدن زيپ در مقابل گردن قرار گيرد .

در قسمت داخلي لباس در سمت چپ كيسه كوچك آب( ذخيره اصلي) قرار مي گيرد . كه با كمك لوله اي باريك از داخل لباس تا قسمت جلويي گردن به سمت بالا كشيده مي شود وبخشي از آن خيلي كم از يقه خارج مي شود براي زماني است كه افراد در تله گرفتار مي شوند  ( تا بتوان به راحتی از آب ذخیره اصلی  با دستان بسته از آب استفاده کرد )در قسمت داخلي لباس سمت را ست جايي است كه مواد غذايي ذخيره اصلي قرار مي گيرد . و بالانر از آن يك كيت الكترونيكي (ردياب) كوچكي قرار دارد.

همچنين در قسمت روي لباس چهار نا جيب زيپ دار در نظر گرفته مي شود . بر روي بازوي سمت چپ در زير پلاستيك در آن پرچم كشورمان نصب مي شود و در پايين تر از آن جاي خودكار و در زير آن دو تا گيره فلزي نصب مي شود . در سمت راست بازو در بالا دوتا گيره فلزي آويزدار در زير نوار شب رنگ نصب مي شود . (موارد ضروری)  در قسمت كمر كه در سمت چپ سه گيره فلزي محكم و با فواصل مشخص نصب مي شود . براي بستن قمقمه آب ( ذخبره دوم)‌ گيره بعدي براي آويزان كردن چراغ قوه و گيره بعدي براي نصب تخت برزنتی ( حمل مجروح) ودر سمت راست كمر سه گيره فلزي محكم نصب مي شود گيره اول براي آويزان كردن كيف مخصوص كوچك بيل وكلنگ و گيره بعدي براي بستن كيف كوچك داروهاي ضروري نظير( باندبزرگ وكوچك نوار چست كاتر سرنگ - آمپول مسكن و غيره )وگيره سوم براي نصب سر ديگر تخت برزنتی به كار مي رود .البته درقسمت پشت اگر مي خواهيم كوله پشتی ببنديم و يا مجروح حمل كنيم  لازم است بند مخصوصي (حمایل) جداگانه ای بكار رود كه از پشت بدن و از روي شانه ها به قسمت جلويي كمر و به گيره هاي حمل مجروح نصب مي شود شلوار هم بايد در قسمت بالايي در زیر (کمر بند ) داراي دو جيب زيپ دار يا چسبان باشد و در كنارهاي بالايي زانوها دو جيب مناسب دوخته شود براي به همراه داشتن( موبايل جي پي اس- راديو باطري دار كوچك مقداري پول دستمال نمك صابون فندك چاقوي چند منظوره و غيره)بايد دور زانوها . شلوار با زيپ قابليت جداشدن داشته باشد . و جوراب محافظ مخصوص پاها با كمك زيپ از قسمت ساق پا جدا مي شود در خاتمه یاد آور می شوم كه انجام چنين پروژه اي نياز به همكاري  دانشگاه ها و سازمان ها و اقراد متخصص دراین زمنیه وانجام آزمايشات تحقیقی ضروري مي باشد.

اميد است در آينده بتوا نيم چنين لباسي هایی ( ایمنی در برابر زلزله) با قابليت هاي فراوان توليد کنیم تا بتوانیم به جامعه بشریت خدمتی کرده باشیم  حتي بعد از گرفتن تایید های لازم  به ديگر كشورهاي زلزله خيز دنیا برای نجات افراد صادر كرد.

 

طراح:علیرضا رخشانی مقدم

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 118
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 126
  • بازدید ماه : 522
  • بازدید سال : 4,124
  • بازدید کلی : 36,290